منوی دسته بندی

حافظه RAM کامپیوتر چیست؟

کار رم در کامپیوتر چیست؟ از چه نوع رم و با چه ظرفیتی استفاده کنیم؟

یکی از مهمترین تجهیزات کامپیوتر از نظر سخت افزاری حافظه RAM می باشد. که وظیفه ی خیلی مهمی در کامپیوتر را به عهده دارد. این که حافظه RAM کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد؟ باید چه ظرفیتی داشته باشد و چه کاری را انجام می دهد در این مقاله آمده است. پس پیشنهاد میکنم که خواندن این مقاله را از دست ندهید.

حافظه RAM در کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد
حافظه RAM در کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد

حافظه RAM کامپیوتر چیست؟

در ابتدا باید به تعریف این حافظه بپردازیم. یک حافظه پر سرعت با دسترسی تصادفی که وظیفه نگهداری و انتقال سریع اطلاعات را به عهده دارد. کلمه RAM مخفف Random Access Memory می باشد.

حافظه RAM کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد – وظیفه رم

بعضی از افراد با بهتره بگوییم افرادی که آشنایی زیادی با کامپیوتر ندارند حافظه ی رم را با فضای ذخیره سازی هارد دیسک (H.D.D) اشتباه می گیرند. و تصور می کنند که RAM محل ذخیره ی اطلاعات است.

اما باید بگوییم گه این چنین نیست رم یک حافظه با دسترسی سریع به اطلاعات است. برای درک بهتر با یک مثال توضیح خواهیم داد.

شما اگر خودتان را پشت یک میز در نظر بگیرید رم مثل کاغذهایی هستند که شما روی میز خود دارید و فضای ذخیره سازی مثل برگه هایی هستند که شما در زیر میز دارید. و آنها را بایگانی کرده اید.

حافظه RAM در کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد
حافظه RAM در کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد

کار RAM در سیستم کامپیوتر

رم در واقع بین CPU و هارد دیسک قرار می گیرد. سی پی یو سرعت بسیار بالایی دارد و هارد که از سرعت پایین تری برخورد دار می باشد حالا حافظه ی رم با قرار گرفتن در بین آنها حالت تعادل در سرعت را بوجود می آورد. به عبارتی می توانیم بگوییم که حافظه ی رم اطلاعات را برای سی پی یو نگهداری می کند.

هر چه میزان حافظه رم بیشتر باشد CPU کمتر نیاز دارد که به فضای ذخیره سازی جانبی دسترسی داشته باشد و از آنها اطلاعات دریافت کند. در نتیجه سرعت پردازش بیشتر می شود.

البته CPU خود دارای حافظه نهان کش می باشد که پردازنده اطلاعات را به وسیله کش به رم دریافت و ارسال می کند.

حافظه RAM در کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد
حافظه RAM در کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد

حافظه ROM

ROM مخفف Read Only Memory می باشد.

rom به معنی حافظه فقط خواندنی می باشد. و همانطور که از معنی ROM مشخص است نمی توان بر روی این حافظه چیزی نوشت و در واقع این حافظه فقط در کارخانه سازنده بر روی آن نوشته می شود. و اطلاعات نوشته شده را نمی توان تغییر داد.

انواع ROM

رام انواع مختلفی دارد که عبارتند از : EPROM, PROMو EEPROM

حافظه های رام را با استفاده از دستگاهی به نام programmer دیتا می دهند.EPROMوEEPROM با استفاده از اشعه فرابنفش و یا ولتاژ بالا به تعداد کم پاک می شوند و دوباره دیتا می گیرند.

از حافظه رام برای نگهداری اطلاعات بایوس استفاده می شود زمانی که شما کامپیوتر را روشن می کنید یک سری از اطلاعات را می بینید که در حال لود شدن هستند. که این اطلاعات در رام موجود می باشند.

حافظه RAM در کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد
تفاوت بین رم و رام

کنسول های بازی مانند پلی استیشن و … نیز دارای حافظه رام می باشند که اطلاعات برنامه نویسی مربوط به بازی را در خود نگهداری می کنند و شما هنگام اجرای بازی از این حافظه و اطلاعات استفاده میکنید.

تفاوت بین RAM و ROM

حافظه ی رم برای نگهداری موقت اطلاعات و پردازش سریع اطلاعات توسط پردازنده می باشد در صورتی که حافظه ROM اطلاعات را برای همیشه و بدون تغییر در خود ذخیره می کند.

اطلاعات حافظه رم در لحظه قابل تغییر است. در صورتی که حافظه رام به صورت همیشگی اطلاعات را نگهداری می کند.

حافظه RAM تا زمانی که به برق متصل است اطلاعات را نگهداری می کند و با قطع برق حافظه رم نیز ریست می شود که این موضوع برای ROM صدق نمی کند و اطلاعات با قطع برق از بین نمی روند.

حافظه رم بیشتر از حافظه رام می باشد. حافظه رم تا چند گیگ هم موجود می باشد در صورتی که حافظه رام مقدار بسیار کمی دارد.

سرعت حافظه RAM از حافظه ROM بیشتر است.

در آموزش های کامپیوتر بخوانید:

تفاوت بین نسخه 32 بیتی و 64 بیتی ویندوز

مصرف بالای CPUرا کاهش دهید

کاربرد کارت گرافیک در کامپیوتر

حافظه RAM کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد – چه مقدار رم برای کامپیوتر کافی است؟

طبق اطلاعات گفته شده در این مقاله به این نتیجه می رسیم که هر چه رم دارای حافظه بیشتری باشد پردازش در کامپیوتر سریعتر انجام می شود. پس بسته به نیاز و کاربرد هر کامپیوتر برای هر کسی می تواند مقدار رم را انتخاب کند هر چه کار سنگین تر با کامپیوتر انجام شود مقدار رم باید بالاتر باشد.

mester-computer وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *