منوی دسته بندی

کار هارد دیسک کامپیوتر

هارد کامپیوتر چیست؟ کاردبرد هارد دیسک در کامپیوتر چیست؟ چه هاردی برای کامپیوتر مناسب است؟

در این مقاله آموزش کامپیوتر قصد داریم به شما بگوییم هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد و انواع آن در سیستم را بررسی کنیم و در نهایت بهترین هارد دیسک را برای کامپیوتر انتخاب کنیم.

 هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد
هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد

هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد

در ابتدا باید به تعریف هارد دیسک(Hard Disk) در کامپیوتر بپردازیم.

قطعه ای که برای ذخیره دائمی اطلاعات شما در سیستم کامپیوتر شما استفاده می شود هارد دیسک یا هارد درایو نام دارد.

اطلاعات ذخیره سازی شده در هارد(H.D.D) شامل سیستم عامل و برنامه های نصب شده بر روی سیستم عامل و همچنین داده های شخصی شما از قبیل فایل های صوتی و تصویری می باشد.

هارد دیسک یا هارد درایو همان ظور که اشاره کردیم برای ذخیره دائمی اطلاعات است یعنی با قطع جریان برق اطلاعات از بین نمی روند و فقط برای حذف اطلاعات از روی هارد درایو باید خودتان اقدام به حذف اطلاعات کنید.

تفاوت بین هارد دیسک و حافظه RAM

همان طوری که در قسمت بالا گفته شد اطلاعات در هارد دیسک و هارد درایو به صورت دائمی ذخیره می شود و با قطع جریان برق از بین نمی رود در صورتی که اطلاعات بر روی حافظه ی RAM به صورت موقت هستند و با هر بار روشن و خاموش کردن سیستم کامپیوتر داده ها پاک می شوند.

تفاوت اصلی هارد درایو و حافظه RAM را می توان همین موضوع دانست. برای مطالعه بیشتر در مورد حافظه RAM پیشنهاد می کنیم مقاله کاربرد RAM در کامپیوتر را بررسی کنید.

هارد دیسک در کامپیوتر چگونه کار می کند؟

هر کدام از هارد ها فضای مشخصی برای ذخیره سازی دارد که بخشی از آن برای نگهداری سیستم عامل . برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد و بقیه ی فضای هارد در اختیار شما برای ذخیره اطلاعات قرار می گیرد.

اما در رابطه با این که کار هارد دیسک در کامپیوتر چیست و هارد دیسک چگونه کار می کند باید بگوییم که اطلاعات در هارد بر روی دیسک های مغناطیسی ذخیره می شوند.

هارد ها معمولا یک یا چند پلاتر دارند که در محفظه ای با هوای ایزوله قرار می گیرند و اطلاعات با هد مغانظیسی رو پلاتر نوشته می شود هد مغناطیسی با سرعت زیادی رو پلاترها برای نوشتن اطلاعات می چرخد.

هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد
هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد

هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد – انواع هارد در کامپیوتر کدامند؟

هارد دیسک یا هارد درایو انواع مختلفی دارد که به بررسی و معرفی هر کدام از آنها به صورت جداگانه می پردازیم.

به طور کلی میتوانیم بگوییم که هارد ها از چند جنبه قابل بررسی است.

چرا که شما هنگام انتخاب هارد دیسک باید به اینترنال (داخلی) یا اکسترنال (خارجی) بودن هارد میزان سرعت در انتقال و ذخیره سازی داده ها و همچنین درگاه های ارتباطی ، هارد HDD یا هارد SSD دقت و توجه داشته باشید.

هارد اینترنال

نوعی هارد است که درون سیستم کامپیوتر و به صورت مستقیم به مادربرد وصل می شود. شما می توانید در کامپیوتر های رو میزی در صورتی که آشنایی جزئی با کامپیوتر هم داشته باشید هارد کامپیوتر را تعویض کنید.

در بخش سخت افزار بخوانید:

کاربرد حافظه رم در کامپیوتر

کاهش مصرف CPU

کاربرد کارت گرافیک در کامپیوتر

راهنمای خرید کامپیوتر خانگی

اما برای عوض کردن هارد لپ تاپ نیاز به این است که کار تعویض هارد را به دست یک متخصص بسپارید.

هارد های اینترنال در کامپیوتر با کابل های SATA , SAS , SCSI , IDE ,ATA به مادر برد وصل می شوند.

هارد HDD

عبارت hdd مخفف عبارت Hard disk drive می باشد همان طور که در تعریف هارد گفته شد اطلاعات بر روی این نوع هارد بر روی پلاتر با استفاده از هد مغناطیسی نوشته می شود.

سرعت چرخش پلاتر در هارد به حدود 5400 دور در دقیقه می باشد نکته قابل توجه در این بخش این است که برق از طریق برد به هد و پلاتر می رسد.

هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد
هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد

هارد SSD

SSD نیز مخفف عبارت Solid State Drive می باشد که به دیسک حالت جامد معروف است در اصل می توان هارد SSD را نسخه پیشرفته ای از فلش مموری ها دانست.

در هارد SSD دیگر خبری از قسمت های متحرک مانند هارد های HDD نیست و هاردهای SSD مانند فلش ها بر پایه NAND می باشد.

امروزه استفاده اکثر کاربران از هارد های SSD می باشد و کمتر کسی به سمت استفاده از هارد های HDD می رود.

چرا که هاردهای SSD با داشتن سرعت بالاتر و نداشتن لرزش و سر و صدا به دلیل متحرک نبودن همچنین زمان بارگذاری بهتر و مقدار گرمای کمی که تولید می کند و امن بودن در مقابل اثرات مغناطیسی کاربر را به سمت خود جذب می کند.

در نتیجه متوجه می شویم که هاردهای SSD مزیت های بالاتری را دارد.

هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد
SSD

هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد – هارد اکسترنال

همان طور که از اسم اکسترنال پیداست این هارد برخلاف هارد اینترنال در بیرون از کامپیوتر و به صورت جداگانه و مستقل به سیستم متصل می شود و شما می توانید داده های خود را بر روی آن ذخیره کنید. این نوع هارد ها قابل حمل (protable) هستند.

هاردهای اکسترنال با استفاده از کابل USB به کامپیوتر متصل می شوند و به دلیل نوع اتصال آنها سرعت کمتری نسبت به هاردهای اینترنال دارند. اما استفاده از آن خیلی ساده است و به راحتی می توان آن را به سیستم متصل و از آن جدا کرد.

معمولا برای افزایش فضای ذخیره سازی و یا گرفتن بکاپ از هارد های اکسترنال استفاده می شود این هارد ها نیز با ظرفیت های ذخیره سازی مختلف در بازار وجود دارند.

هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد
هارد دیسک در کامپیوتر چه کاری انجام می دهد

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که در مقاله کار هارد دیسک در کامپیوتر مطالعه کردید، متوجه می شویم که هارد یک فضای ذخیره سازی دائمی برای اطلاعات شما در کامپیوتر می باشد. که بخشی از آن به سیستم عامل اختصاص داده می شود و مابقی فضا در اختیار شما برای ذخیره اطلاعات قرار می گیرد.

تفاوت رم با هارد در کامپیوتر به موقت بودن ودائم بودن ذخیره سازی اطلاعات مربوط می شود چرا که حافظه رم با هر بار خاموش و روشن کردن کامپیوتر اطلاعات از روی آن پاک می شود در صورتی که هارد با قطع جریان برق اطلاعت پاک نمی شود.

هارد ها در انواع اینترنال: HDD و SSD و هارد های اکسترنال هستند.

با توجه به این که هارد های SSD سرعت بالاتر و میزان لرزش کم و بی سر و صدا بودن و همچنین میزان تولید گرمای کمتر مزیت های بهتری نسبت به هاردهای HDD دارند.

اما هارد های اکسترنال به صورت جداگانه و قابل هم هستند که با استفاده از کابل های USB به راحتی به سیستم وصل می شوند و معمولا برای افزایش حجم ذخیره سازی و بکاپ گیری از آنها استفاده می شود.

نظر شما در مورد استفاده از هارد چیست؟ هارد HDD یا هارد SSD ؟ آیا از هاردهای اکسترنال استفاده کرده اید؟

mester-computer وب‌سایت

نظرات بسته شده است.