منوی دسته بندی

منظور از حافظه مجازی در کامپیوتر چیست؟ – آموزش کامپیوتر

حافظه مجازی کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد؟

حتما تا به حال اسم حافظه مجازی در کامپیوتر به گوشتان رسیده است. برای این که بدانید منظور از حافظه مجازی در کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد پیشنهاد می کنیم این مقاله آموزش کامپیوتر را از دست ندهید.

پیش از این در رابطه با ساخت درایو مجازی و نصب ویندوز با استفاده از درایو مجازی و معرفی نرم افزار Vmware توضیح داده بودیم که می توانید مقاله مربوط را در قسمت آموزش های رایگان سایت مطالعه کنید.

اما اکنون به بررسی حافظه مجازی در رایانه و همچنین آموزش شخصی سازی و تغییر سایز آن در این مقاله پرداخته ایم.

منظور از حافظه مجازی در کامپیوتر چیست؟

برای این که بدانیم حافظه مجازی چیست و چه کاربردی دارد و اهمیت آن در سیستم کامپیوتر ما چقدر است بهتر است که اول به تعریف حافظه مجازی بپردازیم و بعد به سراغ آموزش شخصی سازی حافظه مجازی برویم.

حافظه مجازی در کامپیوتر چیست؟

در تعریف حافظه مجازی در کامپیوتر باید گفت که حافظه مجازی (Page File ) یک عنصر ضروری و مخفی در ویندوز 10 می باشد که از آن برای انتقال موقت و حذف صفحات کم استفاده در حافظه رم به حافظه ذخیره سازی استفاده می شود.

حافظه مجازی یا Virtual Memory این قابلیت را به ویندوز می دهد که در صورت نیاز ویندوز به حافظه رم بیشتر برای اجرای برنامه ها و اپلیکیشن هایی که بر روی کامپیوتر نصب شده است از حافظه هارد دیسک استفاده کند و به نوعی کمبود حافظه رم را پوشش دهد.

بدین صورت شما هنگام اجرای برنامه ها و اپلیکیشن ها و کار با ویندوز احساس کندی در سیستم نمی کنید و سرعت سیستم شما پایین نخواهد آمد.

در واقع می توان گفت که زمانی که حافظه RAM در ویندوز تمام می شود ویندوز از مقدار فضایی که به صورت خودکار یا توسط شما به عنوان Page File مشخص شده استفاده می کند. و به عبارتی می توان گفت که سیستم عامل از فضای هارد دیسک بجای رم استفاده می کند.

در بخش آموزش های رایگان بخوانید:

کاهش حجم و سایز عکس در ویندوز

اجرای چند نرم افزار با یک فایل

چطوری جیمیل بسازیم؟

هارد دیسک در کامپیوتر و معرفی انواع هارد دیسک

نکته قابل توجه این که خود ویندوز به صورت پیش فرض از حافظه مجازی استفاده می کند و آن را مدیریت می کند.اما اگر شما می خواهید برای حافظه مجازی شخصی سازی انجام دهید و میزان آن را به مقدار دلخواه خودتان تغییر دهید ادامه آموزش را بخوانید.

(در صورتی که برای اجرای برنامه ها و اپلیکیشن ها بر روی سیستم کامپیوتر خود با مشکل کندی و پایین آمدن سرعت کامپیوتر مواجه می شوید این راه را امتحان کنید)

آموزش شخصی سازی حافظه مجازی در ویندوز 10

حالا که مفهوم Virtual Memory در کامپیوتر را فهیمیدیم و متوجه شدیم که منظور از حافظه مجازی در کامپیوتر چیست به آموزش شخصی سازی آن می پردازیم تا در صورت نیاز میزان ظرفیت آن را افزایش دهید و به اندازه مد نظر خود تغییر دهید.

برای انجام دادن این کار کافی است که بر روی This PC بر روی دسکتاپ کامپیوتر خود کلیک راست کرده و گزینه ی Properties را انتخاب کنید.

منظور از حافظه مجازی در کامپیوتر چیست
منظور از حافظه مجازی در کامپیوتر چیست

پنجره ای برای شما باز می شود که در حالت اولیه مشخصات سیستم کامپیوتر خود را مثل نوع سیستم عامل و میزان RAM نوع پردازده و دیگر مشخصات سیستم شما را برای شما نشان می دهد.

شما باید در پنل سمت راست این پنجره بر روی گزینه ی Advanced system settings کلیک کنید تا پنجره ی جدیدی برای شما باز شود.

منظور از حافظه مجازی در کامپیوتر چیست
منظور از حافظه مجازی در کامپیوتر چیست

در پنجره ای که برای شما باز شده است (System Properties) شما باید مطابق تصویر بالا تب یا سربرگ Advanced را انتخاب کنید و سپس در بخش Performance بر روی گزینه ی Settings کلیک کنید تا وارد مرحله ی بعدی شوید.

منظور از حافظه مجازی در کامپیوتر چیست
Performance Options

پنجره ای به نام Performance Options برای شما باز می شود که در این پنجره شما باید بر روی سر برگ یا تب Advanced کلیک کنید و در بخش مربوط به Virtual Memory بر روی گزینه ی Change کلیک کنید تا ادامه مراحل را پشت سر بگذارید.

منظور از حافظه مجازی در کامپیوتر چیست
منظور از حافظه مجازی در کامپیوتر چیست

در پنجره ی مربوط به Virtual Memory شما باید در ابتدا تیک Automatically manage paging file size for all drivers را بردارید و سپس گزینه ی Custom size را فعال کنید در کادر های پایین باید مقدار دلخواه برای حافظه مجازی را وارد کنید و در نهایت بر روی دکمه OK کلیک کنید.

به این صورت شما توانسته اید شخصی سازی را برای Virtual Memory سیستم خود در ویندوز انجام دهید.

توجه داشته باشید که در صورتی که بخواهید تنظیمات را به حالت اول برگردانید فقط کافیست مراحل ذکر شده را دوباره طی کنید و در پنجره آخر تیک Automatically manage paging file size for all drive را بزنید. با فعال شدن این گزینه دوباره تنظیمات به حالت اول بازگردانده می شود.

نتیجه گیری از این مقاله

با توجه به آنچه که در این مقاله آموزش کامپیوتر گفته شد متوجه اهمیت حافظه مجازی در کامپیوتر شده ایم. زمانی که شما در کامپیوتر شخصی خود در حال اجرای چند برنامه و یا اپلیکیشن هستید ویندوز از ظرفیت رم استفاده می کند.

اگر همه ظرفیت رم استفاده شود سیستم شما کند شده و سرعت آن پایین می آید و شما برای کار با آن دچار مشکل خواهید شد و باعث کلافه شدن می شود.

اما راه چاره چیست؟ حافظه مجازی در کامپیوتر راهی است که می توان با استفاده از آن از کند شدن سیستم هنگام استفاده از برنامه ها و اپلیکیشن ها جلوگیری کرد.

Virtual Memory این قابلیت را به ویندوز می دهد که در صورت نیاز و استفاده از تمام میزان حجم رم مقداری از فضای هارد دیسک را برای جبران کمبود حافظه رم استفاده کند.

ویندوز به صورت پیش فرض مقداری از فضای هارد دیسک را برای حافظه مجازی در نظر می گیرد اما اگر شما می خواهید که این میزان را افزایش دهید کافیست از طریقی که در این مقاله آموزش داده شد اقدام کنید و به اندازه دلخواه میزان آن را افزایش دهید.

نظر شما در مورد Virtual memory چیست؟ آیا راه دیگری را پیشنهاد می کنید؟ نظرات خود را در پایین همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

mester-computer وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *