منوی دسته بندی

نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید

نکته و دانستنی هایی از کامپیوتر که باید آن ها را بدانید.

در این مقاله آموزش کامپیوتر به نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید اشاره کرده ایم که باید هر فردی که با کامپیوتر سر و کار دارد آن ها را بداند.

اگر به تازگی شروع به یادگیری کامپیوتر کرده اید توصیه می کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید

نکته اول: اول آدرس ایمیل www نمی گذارند.

اگر دقت کرده باشید در اول آدرس های سایت های اینترنتی www را قرار می دهند اما برای دادن آدرس ایمیل به اشخاصی دیگر و یا ثبت ایمیل برای ثبت نام در سایت ها و همچنین برای وارد شدن به ایمیل یا جیمیل نباید در ابتدای آن www قرار دهید.در واقع آدرس ایمیل www ندارد.

نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید
نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید

نکته دوم: علامت e آبی رنگ نشانه اینترنت نیست.

در همه ی کامپیوترها هنگام نصب ویندوز یک برنامه نصب می شود که نشانه e دارد. در حالت اولیه و در دید اول کسانی که با کامپیوتر آشنایی ندارند فکر می کنند این علامت همان نشانه ی اینترنت است.

اما این تصور اشتباه است در اصل این نشانه یا علامت لوگوی مرورگر Internet Explorer یکی از محصولات مایکروسافت می باشد. که از آن برای جستجو کردن در سایت های مختلف اینترنتی استفاده می شود.

مرورگرهای مختلف دیگری نیز وجود دارند که با توجه به آنها تقریبا در حال حاضر استفاده از اکسپلور منسوخ شده است.

این مرورگرها عبارتند از فایرفاکس، کروم ، اوپرا و ….

نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید
نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید

نکته سوم : هر کامپیوتری حتما ویندوز نیست.

برای کامپیوتر ها سیستم عامل های مختلفی وجود دارد که از جمله ی آن ها می توان به ویندوز و لینوکس و مک … اشاره کرد.

کامپیوتر برای اجرا شدن و استفاده کاربر از آن نیاز به برنامه ای به نام سیستم عامل دارد که این سیستم عامل ها انواع مختلفی دارند و ویندوز یک نمونه سیستم عامل است.

پس الزاما وقتی که از کامپیوتر نام برده می شود دلیل بر این نیست که به صورت قطع سیستم عامل آن ویندوز است.

نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید
نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید

نکته چهارم: هر کامپیوتری حتما پنتیوم نیست.

پنیتوم فقط اسم یک مدل از پردازنده اهای اینتل است و دلیل این نیست که همه ی کامپیوتر ها از این مدل پردازنده استفاده کنند. پردازنده های مختلفی از شرکت های سازنده ارائه شده است که هر سیستمی می تواند یک مدل از پردازنده را داشته باشد.

و این که حتما همه کامپیوتر ها از پردازنده پنتیوم استفاده می کنند تصور اشتباهی است . اگر چه این مدل از پردازنده ها هم تقریبا منسوخ شده اند و دیگر کسی از آن ها بر روی کامپیوتر استفاده نمی کند.

نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید
نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید

نکته پنجم: فایروال با آنتی ویروس فرق دارد.

فایروال و آنتی ویروس هر دو و باعث امنیت کامپیوتر شما می شوند اما با ذکر مثال تفاوت بین آن ها را توضیح می دهیم.

فایروال مانند یک گارد است که شما بر دم در خانه بگذارید تا از ورود افراد خطرناک به خانه جلوگیری کنید. اما آنتی ویروس مثل یک محافظ شخصی است که اگر شخصی به هر طریقی از گارد عبور کرد آن را دستگیر کرده و مانع از آسیب رسانی شود.

نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید
نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید

نکته ششم : فایل و فولدر و درایو با هم فرق می کنند.

برای درک بهتر این موضوع را با یک مثال برای شما توضیح خواهیم داد. اگر شما یک کمد طبقه بندی شده داشته باشید و داخل هر طبقه پوشه ها و پرونده هایی را قرار دهید که اسناد مخصوصی درون آنها وجود دارد.

به این ترتیب اگر آن را به کامپیوتر تشبیه کنیم . خود کمد همان هارد دیسک کامپیوتر خواهد بود و طبقه های آن درایو ها می باشند. پوشه ها و پرونده ها همان فولدر ها در کامپیوتر هستند و اسناد همان فایل های شما می باشد.

نه نکته مهم درباره کامپیوتر که باید بدانید
نه نکته مهم دربارده کامپیوتر که باید بدانید

نکته هفتم : پسوند فایل ها در کامپیوتر مهم است.

پسوند هر فایل در آخر اسم هر فایل و با سه حرف نشان داده می شود. پسوند فایل ها برای شناسایی شدن در سیستم مهم هستند.

بعنوان مثال پسوند txt مربوط به فایل های متنی است و پسوند های jpg , gif , png مربوط به عکس و تصاویر و پسوند mp3 برای فایل های صوتی و mp4 برای فیلم هاست پسوند های exe نیز برای فایل های اجرایی هستند.

در بخش آموزش های رایگان بخوانید:

آموزش ویروس کشی کامپیوتر با آنتی ویروس نود 32

نشانه های ویروسی شدن کامپیوتر چیست؟

آموزش رمزگذاری بر روی فایل های PDF

کم حجم کردن فیلم بدون نرم افزار

اگر شما با مفهوم پسوند های فایل ها به خوبی آگاه باشید می دانید که هر پسوند مربوط به چه فایلی است و در امور کامپیوتری خیلی راحت تر عمل خواهید کرد.

نکته هشتم : پروکسی همان فیلتر شکن نیست.

پروکسی فیلتر شکن نیست و ربطی به آن ندارد. به عنوان مثال اگر شما به دوستتان زنگ بزنید و بگویید به فلان کتاب فروشی برود و ببیند کتاب مد نظر شما را دارد یا نه؟ دوست شما وقتی وارد کتاب فروشی شد با شما تماس می گیرد و میگوید این کتاب را با فلان قیمت و فلان رنگ دیدم.

این همان کار پروکسی است که برای شما انجام می دهد. وقتی شما IP یا Port پروکسی را در برنامه ای وارد می کنید یا از فیلتر شکن استفاده می کنید کامپیوتر شا به یک سیستم کامپیوتر دیگر در جایی دیگر از دنیا وصل میشود و آن کامپیوتر آدرس مد نظر شما را باز می کند و به شما نمایش می دهد.

حالا اگر پراکسی که شما استفاده می کنید از یک کشور خارجی باشد به جاهایی می رود که شما نمی توانید بروید. و برای شما آن آدرس ها را باز می کند.

نکته نهم: وی پی ان همان فیلتر شکن نیست.

به ساده ترین حالت اگر بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم که وی پی ان نوعی از شبکه است که اطلاعاتی که در آن رد و بدل می شود به خاطر فرایند رمزنگاری قابل دیده شدن نیست.

فرض کنید من و دوست من و شما در یک اتاق باشیم و هر سه نفر به زبان فارسی مسلط هستیم اما من و دوست من علاوه بر زبان فارسی به زبان آلمانی نیز تسلط داریم. شما به من می گویید که تو حق نداری آن موضوع را به دوستت بگویی.

حالا در صورتی که من با دوستم به زبان آلمانی شروع به صحبت کردن کنم شما نمی توانید بفهمید که ما در چه زمینه ای با هم صحبت می کنیم.

وی پی ان هم چیزی مشابه همین مثالی است که گفته ایم آن موضوع همان سایت مسدود شده است و زبان آلمانی هم همان رمزگذاری شبکه vpn است.

mester-computer وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *