منوی دسته بندی

کار باتری پشتیبان در کامپیوتر چیست؟

باتری پشتیبان در کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد؟

کار باتری پشتیبان در کامپیوتر چیست؟ اسم باتری پشتیبان را شنیده اید و یا این که آن را بر روی مادربرد کامپیوتر مشاهده کرده اید اما تا به حال فکر کرده اید که کامپیوتر چه نیازی به باتری پشتیبان دارد؟ کار باتری پشتیبان در کامپیوتر چیست؟

در این مقاله ی آموزشی به تعریف و کاربرد باتری پشتیبان کامپیوتر پرداخته ایم پس پیشنهاد می کنیم که خواندن این آموزش را از دست ندهید.

کار باتری پشتیبان در کامپیوتر چیست؟
کار باتری پشتیبان در کامپیوتر چیست؟

باتری پشتیبان چیست؟

یکی از قطعاتی که بر روی مادربرد کامپیوتر سوار می شود و شاید خیلی راحت از کنار آن رد می شویم باتری پشتیبان است. غافل از آن که یک قطعه ی خیلی مهم برای کامپیوتر می باشد.

باتری پشتیبان نیاز هر کامپیوتری است که آن را داشته باشد. باتری پشتیبان در زمان خاموش بودن سیستم کامپیوتر برق مورد نیاز برای ساعت و تنظیمات بایوس را تامین می کند.

این که بایوس چیست و چه اطلاعاتی دارد نیازمند یک مقاله ی جداگانه است. اما به صورت مختصر که بگوییم همان اطلاعاتی که برای راه اندازی کامپیوتر استفاده می شود در بایوس سیستم هستند که باتری کامپیوتر برق مورد نیاز تنظیمات بایوس را تامین می کند.

باتری استفاده شده در مادربرد از جنس لیتیوم است این باتری ها به نحوی ساخته شده اند که معمولا بین 3 تا 6 سال عمر می کند و می توان از آن ها استفاده کرد. این باتری ها همان باتری هایی هستند که در ساعت های مچی و همچنین بعضی از اسباب بازی ها استفاده می شود.

خراب شدن باتری چه مشکلاتی را در کامپیوتر به وجود می آورد؟

باتری کامپیوتر یکی از مهم ترین قطعات است و خراب شدن آن باعث اختلالات در عملکرد مادربرد و در نتیجه سیستم کامپیوتر می شود. یکی از نشانه هایی که می توانید بفهمید که باتری کامپیوترتان خراب شده است از کار افتادن یا از تنظیم افتادن ساعت کامپیوتر می باشد.

به نحوی که شما وقتی کامپیوتر را روشن می کنید می بینید که ساعت آن از تنظیم افتاده است و با هر بار تنظیم کردن آن و راه اندازی مجدد سیستم دوباره می بینید که ساعت کامپیوتر شما از تنظیم افتاده است.

در بخش آموزش های رایگان بخوانید:

آموزش شبکه کردن دو کامپیوتر به هم

چگونه رمز جیمیل خود را بازیابی کنیم؟

آموزش تصویری نصب نرم افزار xampp

آموزش مخفی کردن فایل ها و فولدر ها در ویندوز

یکی دیگر از مشکلاتی که با خرابی باتری برای شما بوجود می آید به هم ریختن اطلاعات تنظیمات بایوس است که برای بوت کردن کامپیوتر شما با مشکل مواجه می شوید. و باعث اختلال در عملکرد درست کامپیوتر شما و بوت شدن آن می شود.

این احتمال نیز وجود دارد که با خارج شدن باتری پشتیبان از روی مادربرد اطلاعات بایوس به صورت کلی ریست شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که با خرابی باتری پشتیبان احتمال دارد برای شما بوجود بیاید غیر فعال شدن پسورد ورد به سیستم عامل کامپیوتر می باشد.

پیشنهاد می کنیم که در صورت مشکلات بالا و در صورتی که تشخیص داده اید مشکل از باتری سیستم شما است تعویض آن را به دست افراد متخصص بسپارید چرا که با انجام نادرست آن ممکن است مشکلات جبران ناپذیری برای شما بوجود بیاید.

کار باتری پشتیبان در کامپیوتر چیست؟
کار باتری پشتیبان در کامپیوتر چیست؟

آموزش تعویض کردن باتری کامپیوتر

در این بخش از مقاله (کار باتری پشتیبان در کامپیوتر چیست) ما آموزش تعویض کردن باتری کامپیوتر را برای شما کاربران عزیز قرار داده ایم اما علی رغم دیدن و خواندن این آموزش پیشنهاد می کنیم که اگر خودتان نمی توانید این کار را به دست متخصص این کار بسپارید.

برای انجام دادن این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

گام اول : در اولین گام شما باید مدل باتری پشتیبان را یادداشت کنید و سپس کامپیوتر را خاموش کنید.

گام دوم : در گام دوم شما باید اول کامپیوتر را از برق بکشید و اطمینان داشته باشید که هیچ جریان برقی در سیستم شما وجود ندارد این کار از لحاظ ایمنی هم مهم است. بعد از اطمینان از قطع بودن جریان برق اقدام به باز کردن سیستم کنید.

گام سوم : در این مرحله بعد از باز کردن سیستم باید باتری پشتیبان را از روی مادربرد جدا کنید.

گام چهارم : حالا نوبت به آن رسیده است که مطابق با مدل باتری و مادربرد خود یک باتری جدید خریداری کرده و آن را جایگزین باتری قبلی کنید اما باید توجه داشته باشید که باتری جدید حتما باید نو باشد و کیفیت لازم برای سیستم شما را داشته باشد.

گام پنجم : اکنون نوبت به آن رسیده است که تنظیمات بایوس و CMOS را یادداشت کنید توجه داشته باشید که این کار را با دقت زیادی انجام دهید.

گام ششم : باتری که جدیدا خریداری کرده اید را جایگزین باتری قبلی کنید و از محکم کردن آن اطمینان داشته باشید.

گام هفتم : مادربرد کامپیوتر را در جای خودش قرار دهید و سیستم را کامل ببندید.

گام آخر : در این مرحله شما باید کامپیوترتان را روشن کنید و تنظیمات را مطابق با آنچه یادداشت کرده بودید انجام دهید و تنظیمات را انجام دهید.

به این صورت کار تعویض باتری برای کامپیوتر شما به اتمام رسیده است.

سخن آخر

در این مقاله ی آموزشی شما با عملکرد باتری پشتیبان و تعریف باتری پشتیبان و همچنین آموزش تعویض کردن باتری پشتبیان آشنا شدید.

با این که اغلب افراد به راحتی از کنار باتری پشتیان و اهمیت آن در کامپیوتر می گذرند ولی باید گفت که باتری پشتیبان اهمیت زیادی در کامپیوتر دارد.

از مهم ترین کار باتری پشتیبان تامین برق مورد نیاز برای ساعت سیستم و تنظیمات بایوس می باشد که همان طور که اشاره شد بایوس اطلاعات مربوط به بوت کردن سیستم و راه اندازی سیستم را ذخیره می کند.

و در صورتی خرابی این باتری اختلالاتی در سیستم کامپیوتر شما بوجود می آید که نشان می دهد باید باتری سیستم شما تعویض شود.

در صورتی که آموزش تعویض باتری را در این مقاله ی آموزشی قرار داده ایم اما پیشنهاد می کنیم در صورتی که خودتان تخصصی ندارید برای تعویض باتری سیستم بهتر است آن را به دست متخصص این کار بسپارید.

این مقاله برای شما چقدر مفید بوده است؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

mester-computer وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *