منوی دسته بندی

چرا کامپیوتر بوق می زند؟

بوق های بایوس چیست و چرا کامپیوتر صدای بوق می دهد؟

چرا کامپیوتر بوق می زند؟ اگر شما جزو کسانی هستید که با روشن کردن کامپیوترتان صدای بوق را می شنوید این مقاله را بخوانید تا به صورت کامل بررسی دلایل و تشخیص عیب را با هم انجام دهیم.

چرا کامپیوتر بوق می زند؟
چرا کامپیوتر بوق می زند؟

معمولا زمانی که این اتفاق می افتد و کامپیوتر یا لپ تاپ شما صدای بوق ممتد و یکسره یا بوق های با فاصله بعد از روشن شدن می دهد کامپیوتر شما بوت هم نمی شود یا به اصطلاح اهل کامپیوتر بالا نمی آید.

اما دلیل این صدای بوق چیست؟ در ادامه انواع صدای بوق کامپیوتر را مورد بررسی قرار می دهیم.

بوق های بایوس و بررسی انواع صدای بوق

چرا کامپیوتر بوق می زند؟

شما زمانی که سیستم کامپیوتر خود را روشن می کنید ( در صورتی که کامپیوتر شما مشکلی نداشته باشد) یک صدای بوق کوتاه می شنوید و بعد از آن سیستم شما به راحتی بوت شده و ویندوز برای شما اجرا می شود.

در این صورت کامپیوتر شما مشکلی ندارد و راحت می توانید با آن کار کنید. به آن تک بوق کوچک بوق سلامت کامپیوتر می گویند.

اما گاهی می بینید که سیستم کامپیوتر شما نمی تواند بوت شود و ویندوز یا سیستم عامل شما را راه اندازی کند. در این صورت کامپیوتر شما دچار مشکل شده است و باید آن را بررسی کنید تا مشکل را برطرف کنید.

کامپیوتر ها زمانی که راه اندازی می شوند یک تست را انجام می دهند که به آن Power-On Self می گویند. و معمولا این تست به عنوان POST اشاره می شود.

حالا اگر دقت کرده باشید زمانی که کامپیوترتان را روشن می کنید یک سری اطلاعات بر روی صفحه نمایش ( مانیتور ) برای شما نشان داده می شود.

در صورتی که مشکلی بوجود آمده باشد بر روی صفحه نمایش برای شما نشان داده می شود و شما باید آن را بخوانید و مشکل را برطرف کنید.

در بخش آموزش های رایگان بخوانید:

اینترنت چیست و چگونه کار می کند؟

دلایل روشن نشدن کامپیوتر

آموزش حذف سابقه جستجو در مرورگرهای مختلف

فرمت های مختلف صوتی

اما در صورتی که مشکل بوت شدن در سیستم کامپیوتر خود را داشته باشید ولی بر روی صفحه نمایش شما چیزی ظاهر نشود و مشکلی را بیان نکند احتمالا کامپیوتر از طریق بوق زدن مشکل را برای شما مشخص می کند.

بوق زدن ها نشانه ی وجود مشکل در سخت افراز سیستم کامپیوتر شما می باشند که هر کدام از صدای بوق ها معنی و مفهوم خاص خود را دارد.

اکنون در ادامه به بررسی انواع صدای بوق در کامپیوتر و دلیل آن می پردازیم.

انواع صدای بوق در کامپیوتر

چرا کامپیوتر بوق می زند؟

در این بخش انواع مختلف صدای بوق را که ممکن است برای کامپیوتر شما پیش بیاید مورد بررسی قرار می دهیم.

یک بوق بسیار کوتاه:

اگر در هنگام روشن کردن کامپیوتر خود با این نوع صدای بوق یعنی یک بوق بسیار کوتاه مواجه شدید می توانید مشکل را در مادربرد خود بررسی کنید.

این صدای بوق به این معنی می باشد که مادربرد شما دچار مشکل شده است و یا شاید حافظه ی سیستم شما (BIOS AWARD) دچار مشکل شده است.

دقت داشته باشید که مواردی را که توضیح می دهیم برای شناسایی کردن مشکل سیستم شما است و شما باید برای حل مشکل سیستم کامپیوتر خود آن را به دست متخصص این کار بسپارید تا در صورتی که آشنایی با کامپیوتر و تعمیرات آن ندارید مشکلات بیشتری را برای خود بوجود نیاورید.

چرا کامپیوتر بوق می زند؟
چرا کامپیوتر بوق می زند؟

یک بوق بلند و سه بوق کوتاه

اگر کامپیوتر شما موقع روشن شدن یک بوق بلند و سه بوق کوتاه پشت سرهم می زند نشان دهنده ی این است که کارت تنظیمات کارت گرافیک سیستم شما دچار مشکل شده است.

یک بوق کوتاه و سه پیغام

اگر با یک بوق کوتاه و بلافصله بعد از آن سه پیغام پیوسته ی طولانی مواجه شدید باید مشکل را در حافظه ی کامپیوتر خود بررسی کنید.

می توانید مواردی را که برای کارت گرافیک گفته شد برای حافظه ی دستگاه خود نیز تست کنید و در صورت حل نشدن مشکل خود باید اقدام به تعویض حافظه ی سیستم خود کنید.

مکث بوق ، مکث و دو بوق – چرا کامپیوتر بوق می زند؟

اگر بعد از روشن شدن سیستم شما و در هنگام راه اندازی کامپیوتر با یک مکث و صدای بوق و دوباره مکث و صدای دو بوق پشت سر هم مواجه شدید باید مشکل را در پردازنده ی مرکزی خود یا CPU پیدا کنید و به احتمال فراوان پردازنده مرکزی کامپیوتر شما با مشکلاتی مواجه شده است.

از آنجا که این قطعه یعنی CPU کامپیوتر از اهمیت بالایی برخوردار است آن را سریعا به متخصص این کار بسپارید تا برای شما مشکل را شناسایی کرده و رفع کند.

چرا کامپیوتر بوق می زند؟
چرا کامپیوتر بوق می زند؟

سه بوق ، مکث ، سه بوق ، کمی مکث و سپس چهار بوق

این حالت از صدای بوق نشان دهنده ی این است که کارت گرافیک شما دچار مشکل شده است.

ممکن است که این مشکل ناشی از تکان خوردن کارت گرافیک و غبار گرفتن آن یا اسلاتی که کارت گرافیک بر روی آن سوار می شود باشد.

پس در مرحله ی اول بهتر است که کامپیوتر را خاموش کرده و آن را از برق بکشید و سپس درب کیس را باز کنید و کارت گرافیک خود را جدا کرده غبار زدایی کنید و آن را دوباره جای خود قرار دهید.

دقت کنید که پیچ نگه دارنده ی کارت گرافیک را به خوبی محکم کرده تا تکان نخورد حالا باید کامپیوتر را دوباره به برق متصل کرده و روشن کنید.

اگر صدای بوق قطع شد که مشکل شما حل شده و باید سیستم شما راه اندازی شود در غیر این صورت کارت گرافیک سیستم شما دچار مشکل شده است و باید آن را تعویض کنید.

چرا کامپیوتر بوق می زند
چرا کامپیوتر بوق می زند؟

یک بوق طولانی و 9 بوق کوتاه

اگر هنگام روشن شدن کامپیوتر شما یک بوق طولانی و سپس 9 بوق کوتاه را شنیدید باید بدانید که مشکل از ROM سیستم شما می باشد.

و باید بررسی کنید که چگونه می توانید مشکل ROM سیستم خود را برطرف کنید.

مواردی که بیان شده اند همگی از متداول ترین مشکلاتی هستند که هنگام شنیدن صدای بوق برای شما ممکن است پیش بیایند.

در ادامه به صورت مختصر چند نمونه از صدای بوق کامپیوتر را که ممکن است رخ بدهد نیز بررسی می کنیم.

سه بوق ، مکث ، چهار بوق مکث، و بعد از آن یک بوق نشان می دهد که در کارت گرافیک شما خطایی بوجود آمده است.

چهار بوق ، مکث ، سه بوق مکث ، و بعد از آن یک بوق هشدار مشکل در حافظه ی سیستم شما است.

پنج بوق کوتاه نمایانگر مشکلات دیگری است که در پردازنده ی مرکزی شما یا CPU رخ داده است.

بوق بلند یک سره هشدار کامپیوتر است که مشکل در حافظه را برای شما مشخص می کند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است ؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

mester-computer وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *